vinniebackpackingtheworld.reismee.nl

Incredible Istanbul

Update Istanbul,

Bij deze een laatste update vanuit Istanbul, in totaal hier nu 7 nachten geweest. Iets langer dan gepland, maar super naar mijn zin gehad. In die dagen veel van Istanbul gezien, openbaar vervoer en sight-seeing kent voor mij bijna geen geheimen meer.
Leuk hostel gevonden op advies van de amerikaanse local, daar een paar dagen gebleven, totdat ik besloot om een ander deel van de stad te gaan bezoeken.
Ander hostel geboekt, was ook in orde, in die dagen veel gelopen en gezien, Blauwe Moskee, erg mooi en vooral erg groot, hoewel er maar een klein gedeelte open is gesteld voor publiek. De dames krijgen uiteraard een sluier om, de koepels van de blauwe moskee aan de binnenkant zijn erg mooi versierd met mozaïk. Daarna het Haga Sofya museum meepakt, die ligt daar namelijk achter, ook indrukwekkend om te zien, bijna even groot als de Blauwe Moskee. Sinds de bouw is het een Christelijk gebouw geweest, en daarna overgegaan in Moskee, uniek, dacht ik zo, dat zie je niet zo vaak meer deze dagen. Visum voor Azerbeidzjan ondertussen geprobeerd te regelen, maar met mijn succes van het Iran visum is het nu even gedaan. Drama, om het kort samen te vatten. Na anderhalf uur onderweg te zijn geweest, is de dame achter het loket er heilig van overtuigd dat ik dit visum in Holland moet regelen. Ik leg uit dat dit niet mogelijk is, omdat het verlopen zou zijn tegen de tijd ik in Azerbeidzjan zou zijn, ze blijft volhouden dat ik het in Holland moet regelen. Ik gooi het over een andere boeg, ik vraag haar hoe het dan mogelijk is de halve wereld over te reizen als ik alle visa's in Holland moet regelen, en ze allemaal 3 maanden geldig zijn.? Geen reactie, Holland is het antwoord. Bedankt en tot ziens, we proberen het in Ankara opnieuw. Terug in mijn hostel ligt de hostel-kat op mijn bed, volgens de eigenaar is het ''zijn'' vaste plek, ben ik mooi klaar mee, toch mag 'tie blijven liggen.
Uiteraard mag een bezoek aan de Grote Bazaar ook niet ontbreken, geweldig om daar rond te lopen, de grote bazaar doet zijn naam eer aan, ik ging bij poort 7 naar binnen, en tegen de tijd dat ik eruit wilde was ik bij poort 18..! zo groot is die bazaar.
In de buurt van de Blauwe Moskee is het Mozaïk Museum, hier is een mozaïkvloer tentoongesteld die tijdens opgravingen naar boven is gekomen, nu volledig gerestaureerd en voor publiek opengesteld, mooi op te zien en knap dat zoiets gemaakt kon worden in die tijd. Helemaal geweldig was mijn uitstapje naar Azië, Istanbul bestaat uit 2 delen, 1 Europese en 1 Aziatische. Aan het einde van de middag heb ik de boot naar Azië gepakt en tegen zeven-en zag ik de zon ondergaan op Europa, erg leuk om te zien en zeker 1 van de dingen die ik graag wilde doen.
Daarnaast heb ik veel turkse specialiteiten geproefd, Turkije heeft een goede keuken, erg lekker eten allemaal, op straat is er ook van alles te koop. Zo heb ik gepofte kastanjes gegeten en gegrilde maiskolven, ja ik heb me hier prima vermaakt. Ik besluit dinsdagmorgen door te gaan naar Ankara, en op het CS regel ik een treinkaartje voor de nachttrein.
De laatste twee dagen heb ik doorgebracht met veel lopen, heb een uur lang langs de Bosporus gelopen en de oude stadsmuren gezien. Helaas was pootje baden er dit keer niet bij, het water is hier veel te ruig. Al met al een mooie tijd in Istanbul gehad, en zeker een aanrader. Ben benieuwd wat Ankara te bieden heeft, maar geen zorgen, ik hou jullie op de hoogte..!

Bye-Bye Belgrado, Istanbul here we come..!

Bij deze een update vanuit Istanbul, Turkije.

Om even het gedeelte Servië af te sluiten, hier nog een stukje tekst over Belgrado.

Na Sarajevo de trein genomen naar Belgrado, na 9 uur in de een warme coupe met m'n nieuwe Aussie maat Josh, stappen we om 10 voor half 9 s'avonds uit op Belgrado. Een kleine 20 minuten lopen en we staan voor ons hostel. Bij binnenkomst dacht ik eerst dat we per ongeluk het hilton waren binnegestapt, zo netjes, schoon en luxe.. en dat voor €6,- per nacht. Het blijken voormalige luxe appartementen geweest te zijn en nu omgebouwd naar hostel. Als ze dit nou overal hadden, even als voorbeeld; Sarajevo, Ik heb het idee dat de bedden nog gediend hebben in de 2e wereldoorlog, evenals de matrassen, de keuken verdiende geen naam, het ongedierte vierde hoogtij en de afwas iedere dag Onafhankelijksdag. verder alles dik in orde dus.

Eenmaal in het hostel pizza gehaald en de onvermijdelijke biertjes, tot half een op het balkon gezeten en heerlijk geslapen. Volgende dag vroeg de stad in. Oud fort bezocht en het militair museum. Mooi uitzicht op de Donau. Nog een poging gedaan om het culturele gedeelte te bezoeken, 1 museum niet kunnen vinden, andere gesloten i.v.m. verbouwing. We besluiten naar het station te lopen voor een kaartje naar Istanbul, me maat Josh gaat naar Budapest. S'avonds kaarten met een groep engelsen en uiteraard nog even het nachtleven van Belgrado verkennen, half 3 ''thuis'' en 6 uur er weer uit, auw.. gelukkig heb ik een slaaptrein naar Istanbul, 07;50 vertrek en om 10 uur ben ik dromenland. 24 uur in een trein is echt lang. Ik ken nu zo'n beetje iedere coupe en backpacker bij naam en afkomst. Gelukkig hebben we een stop in Sofia, Bulgarije. Vroeg slapen en om half 3 s'nachts worden we wakker gemaakt, Turkse grens, paspoort en visum controle. Gelukkig heb ik US Dollars, en zo vind ik mijzelf om kwart voor 3 op een station in the middle of nowhere in mijn korte broek. Om half 4 weer in de trein en lichtelijk hongerig, een droog bolletje en een zakje chips bieden de uitkomst. Iets voor 9 sta ik op Istanbul, geweldig, nou komen we ergens. Geld opnemen, geen idee van de koers, ik gok maar op een goed bedrag. Ik koop een goede plattegrond in het engels, ga voor een Turks ontbijt met heerlijke thee, slenter wat rond, zie een prachtig koffiehuis en duik naar binnen voor 'n bakkie. Ik ga voor hazelnoot koffie en een schaaltje Turkish delights, met het beste uitzicht ooit, op de Bosporus. Op zo'n moment is het leven buitengewoon geweldig. Ik ga in gesprek met locals en binnen no-time is mijn plattegrond een verzamelplaats van goede hot-spots, wandelroutes en meer, juist ja, dit is de manier van reizen die ik zocht, Go local, en je hebt de beste info. In de trein sprak ik eenAmerikaan die nu in Istanbul woont, voorheen in L.A. en Boston, ook geen verkeerde plaats om te wonen zeg ik, ''No man, America is boring, Istanbul is Wild'' ik ben het helemaal met hem eens, Istanbul is mijn stad, met leuke kleine cafe's & restaurantjes aan de Bosporus.

Istanbul is het eerste land waar iemand mij een hand gaf en zei; Welcome, nice to meet you. Ik Ik vindt een hostel op goed geluk, ga voor een douche en duik de straten op voor wat te eten en drinken. S'avonds versleten, maar toch nog even de winkelstraat van Istanbul op, zo levendig, zo geweldig.

Morgen weer een dag in Istanbul..!

Kroatie deel II & Bosnië-Herzegovina

Hallo trouwe lezers,

Na een korte periode niets van mij te hebben laten horen, bij deze weer wat leesvoer om jullie dagen door te komen.
Na Zagreb ben ik door gegaan naar Zadar, door een kleine miscommunicatie heb ik echter Zadar nooit gezien. Volgens tijdschema zouden we aankomen om half 2, om 1 uur stonden we stil op een station, half uurtje te gaan zou je zeggen. Bij het wegrijden zag ik overal ''Zadar'' op de kantoren staan. Misschien is dit kleine stop ''Zadar'', grote stop iets verderop.? ik weet het ook niet. Bij het zien van de borden ''Sibenik'' wist ik dat we niet meer op Zadar gingen stoppen. Dan maar bij Sibenik eruit. Sibenik heeft een zeer mooi maar klein haventje maar meer ook niet, geen hostels en hotels zijn te duur. Ik besluit om door te gaan naar ''Split'' daar heb ik wel goede verhalen over gehoord. Zodra je de bus uitstapt op Split wordt je bijna aangevallen door oude dames die je een kamer willen verhuren, geen interesse, hostels is wat ik wil. Op goed geluk loop ik rond en vind een goed hostel, zelfs airco & pc op de kamer, luxe.

S'avonds kennisgemaakt met de rest van mijn kamergenoten, en begin van de avond zitten we buiten aan de pils en whisky cola. Tonight-partynight krijg ik te horen, of ik mee ga, ja waarom niet. Een kamer verderop is het feest ook in volle gang en na een korte woordenwisseling besluiten we om met z'n allen op stap te gaan. Als een bonte mix van internationale culturen en nationaliteiten gaan we Split down-town opzoeken, we vinden een leuke club en de sfeer is geweldig. Ik kan me nog herinneren dat ik voor de laatste keer op me horloge keek en dacht; Goh t'is alweer 4 uur, wat gaat de tijd toch hard.
Volgende morgen met een kater me spullen gepakt, iedereen was in dezelfde staat dus gedeelde smart is halve smart. Ik regel een ontbijt en spring in de bus naar Dubrovnik, Split is een leuke stad, weinig sigth-seeing, veel op toerisme gericht. Aankomst Dubrovnik in de haven waar een mega-cruiseschip lag aangemeerd. Hostel snel gevonden maar erg warm op de kamer, maar goed. S'avonds wat gegeten en slapen. Nog 1 dag gebleven, dagje zonnen op het strand, gezwommen in de enorm mooie blauwe zee, vergeten in te smeren, dus s'avonds leuk kleurtje, rood staat me goed, zeg maar.
Maandag moet ik er vroeg uit voor de bus naar Mostar, helaas moet ik 4 uur wachten, en dubbel pech dat me Ipod per ongeluk de hele nacht heeft aangestaan en nu leeg is. Gelukkig biedt een internet cafe de uitkomst. Om 11 min voor 6 rijden we Bosnië-Herzegovina binnen en hier en daar zie al wat beschadigde gebouwen en hoe meer we richting Mostar komen, de erger het wordt. Begin een klein beetje de spanning te voelen, de uitdagende spanning dan, nu komen we ergens. Ik vindt een hostel op 2 minuten van het busstation en wederom airco op de kamer. S'avonds een rondje door Mostar gedaan en na nog geen half uur denk ik; Mostar mag ik wel. Aardige mensen, leuke kleine straatjes met winkeltjes en barretjes, heerlijk. In het hostel, eten koken en slapen.
De volgende dag eerst naar het busstation, kaartje geregeld voor Sarajevo, daarna sight-seeing. Ik begin te lopen en beland in de oude straten van Mostar, veel gehavende gebouwen en bij groot geluk zie ik nog een kogel in de muur zitten. Verderop kom ik de begraafplaats tegen, ik twijfel over welke datum de oorlog plaatsvond maar na 2 seconden weet ik het, overal dezelfde datum op de graven. Ik maak uit eerbied voor de slachtoffers geen foto, leek mij niet beleefd. Ik slenter zo een tijdje door Mostar en beland in het oude gedeelte, als ik naar links kijk herken ik 'm direct, de Brug van Mostar, die ik ooit als kleine gup op tv zag instorten, nu dan in volle glorie hersteld. Ik maak de nodige foto's en de locals springen voor een kleine vergoeding van de brug, 21 meter hoog. liever hun dan ik. S'avonds met mijn Aussie kamergenoot een biertje gedaan en Mostar ingelopen. De Mostar brug is s'avonds mooi verlicht. In een nachtclub aan de waterpijp met vanille-smaak gegaan, geinig om zo'n ding te roken. Volgende morgen door naar Sarajevo, hostel is waardeloos, we komen laat aan dus niet veel meer gedaan. De dag erop sight-seeing en s'middags een tour met gids gedaan over de oorlog in Sarajevo, paar mooie en bijzondere plekken bezocht. Eenmaal in het hostel 2 duitse meiden ontmoet en omdat het hier zo goedkoop is besluiten we om dat maar te gaan vieren. We chillen wat in een lounge-bar en gaan vervolgens de pub in. Eenmaal daar blijven we wat langer zitten dan goed voor ons is en de volgende morgen gaan Aussie en ik de bus in naar onze volgende bestemming.

Belgrado, Servië. Tot dan,.

Van Budapest naar Kroatië

Van budapest naar Kroatië

Jawel, we zijn in Kroatië, het heeft even geduurd, maar het wachten is het dan ook allemaal waard geweest. De rest van de dagen in Budapest heb ik doorgebracht met een jongemeid uit Schotland. Samen de Thermale baden Budapest geprobeerd, en die zijn echt heerlijk. Er zijn meerdere baden van verschillende temperaturen en mineralen die allemaal een helende werking op het lichaam zouden moeten hebben. Zo zijn er baden van 20 graden, maar ook van 40 graden, en uiteraard genoeg sauna's ook met verschillende temperaturen, de warmste was 60-70 graden met menthol mineralen. Dan direct het koude water van 20 graden in, heerlijk.
Na een uurtje of 5 baden en badderen houden we het voor gezien. Gerimpeld en compleet gezuiverd door de mineralen gaan we terug naar het hostel, Zij pakt haar spullen om de nachttrein te nemen naar Duitsland, en ik hobbel naar de supermarkt voor wat te eten.
S'avonds slecht geslapen door de het lawaai van de straat, het hostel ligt direct aan een drukke autoweg, en als je de ramen sloot, werd het veel te warm op de kamer, dan de ramen maar weer open. Zondag besluit ik om voor de verandering maar weer wat van Buda&pest te gaan zien, heb een paar mooie dingen op de kaart gezien die weleens de moeite waard kunnen zijn.
Na een flinke wandeling kom ik aan de buitenrand van Buda uit, op een grote heuvel waar het voormalig koninklijk paleis was, en het nationale museum. Na een paar uur ben ik bij de Donau en midden op de Donau ligt een eiland en besluit om die maar eens te gaan bekijken. Mijn voeten doen zeer van het lopen en ga lekker pootje baden in de Donau, heerlijk helder en fris water. S'avonds weer terug in het hostel, als ik me bedenk dat ik oordopjes in me toilettas heb zitten. Heb ook nog de mogelijkheid bekeken om onderweg van Budapest - Zagreb te stoppen bij Lake Balaton, als ik een beetje rondvraag schijnt het niet echt de moeite waard te zijn: Einde van het seizoen, bijna geen toeristen meer, dure hostel en veel muggen, juist ja, einde verhaal lake Balaton.

Maandag, ik heb nog een dag te gaan voor ik mijn visa heb, en ik wil gewoon weer gaan, reizen, onderweg zijn, Ik heb het nu wel gehad met Buda&Pest, mooie stad, maar na bijna 6 dagen heb je het echt wel gezien. Ik besluit om dinsdag door te reizen naar Zagreb (Kroatië), moet te doen zijn naar mijn idee: Treinverbinding uitgezocht, 13:11 vertek naar Zagreb, s'morgens vroeg mijn visum ophalen en direct door naar het station dus. De rest van de middag beetje lezen, slapen, eten, chillen dus. Leuk detail, moet al 2 dagen mijn kamer delen met 5 leuke Duitse meiden, wederom bedenk ik me dat ik toch maar een zwaar leven heb.

S'morgens vroeg eruit, naar de Iraanse Ambassade. Om 1 uur moet ik terug komen, ze hebben nog geen toestemming gekregen. Om half 1 stap ik weer naar binnen in de hoop dat ik op die manier mijn trein nog kan halen. Vijf minuten later heb ik mijn visum voor Iran, geweldig. Ik spring op de eerste bus naar het station en ren de internationale ticket-verkoop in, totdat mij wordt verteld dat de trein naar Zagreb vanaf Buda vertrekt en niet vanaf Pest. Verdorie, dat stond er niet bij op internet, en iedere backpacker die ik sprak vertrok vanaf dat station, maar uiteraard moet mijn trein weer ergens anders vertrekken: De volgende trein vertrekt om 17:05, er zit niks anders op dan wachten. Ipod, leesboek en cola'tje bestellen op het terras.
Na 6,5 uur in de trein te hebben gezeten kom ik s'nachts aan op Zagreb CS, bussen en trams rijden niet meer, dus een taxi, onderweg naar me hostel big smile op mijn gezicht, Ondanks alles ben ik wel in Kroatië..!

De volgende dag ontmoet ik een Amerikaanse jongen die met de motor door Oost-Europa gaat, we zijn direct vrienden, da's duidelijk, mooie honda tourmotor trouwens. Na een paar uur door Zagreb te hebben gelopen, tarrasje gepakt, ergens wat gaan eten en s'avonds weer naar het hostel. Voor de volgende dag besluit ik door te reizen naar Zadar, dat ligt aan de kust van Kroatië, watertemperatuur nu ongeveer 27 graden krijg ik te horen, mooi, als we daar aankomen, weet ik wat ga doen.

Tot de volgende update,

Vincent

Budapest update deel II

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, tot dinsdag ben ik in Budapest, waarom,.? dat hoor je zo wel.

Woensdag de 31e vertrok mijn bus naar Budapest, s'morgens nog wat door Bratislava gezworven, heb ik van Slowakije ook nog wat gezien. Op het busstation mijn lijn opgezocht en lekker gaan lezen in 't zonnetje (Floortje Dessing, 365 dagen onderweg) heerlijk reisvoer voor onderweg. Totale reistijd 2 uur en 45 min. In de bus zie ik een bord voorbij komen ''Budapest 80'' en voor ik het doorheb rijden we Hongarije in en sta we in no-time buiten de bus, Ik ben gewoon in Hongarije, geweldig..! nou komen we ergens. First things first, eerst pinnen, koers staat niet zo gunstig, maar vooruit, het is nog steeds niet duur. Onderweg ook veel natuur gepasseerd, een paarmooie vogels gezien, o.a. grote witte vogel, Ooievaar.?zou wat voor Tobi en Erik zijn geweest, die zouden die buschauffeur gedwongen hebben te stoppen, desnoods met geweld, om vervolgens met hun verrekijkers het bos in te rennen.

Op weg naar mijn hostel,die op 80A zit, kom ik aan het begin van een lange straat uit op no. 150, 5 min lopen dacht ik, kan geen kwaad, ik denk dat ik de langste hoofdstraat van heelOost-Europa hebt ontdekt wantna8 minuten ben ik bij no. 142. Grote bedrijvenen businessparken neem hier het grootste deel in.Juist ja De Bus, dus, nog steeds geen conducteur te zien, erg jammer, hostel gevonden, spullen in mijn locker en voor wat boodschappen. Pasta als hoofdgerecht goedkoop&voedzaam, en 2 biertjes natuurlijk,ik heb tenslotte wel vakantie weliswaar lang en ver weg, maar toch. Helaas is het hostelde rest van de dagen vol, dus de volgende morgen moet ik verhuizen naar een ander hostel. Die middag naar deIraanse ambassade gegaan, met alle hoop van dien, visum aanvragen, geen probleem, formulier invullen, pasfoto erbij en of je even 18.000 Forint wil aftikken, klinkt veel, is''maar'' €60,- ''Come back next week for your visa'' verdorie, daar heb ik geen rekening mee gehouden, dus tot volgende week dinsdag ben ik in Budapest, ach ja, whatever, er zijn ergere plaatsen om je dagen door te brengen.

De volgende dag kom ik erachter dat ik mijn USB-stick ben vergeten in het vorige hostel, stom, ik heb gebeld, ze hadden deze al gevonden, gelukkig. Ook wel leuke vermelding, ik heb mijn eigen wasje gedaan op reis, jawel, tube ''op-reis-wasje'' heb ik mee, scheutje in de douchebak, beetje soppen en het warme water doet de rest, het rook schoon de volgende morgen, laten we het daarbij houden.

Wat nog wel even wennen is, die grote rugzak op je schouders, waar je even rekening mee moet houden is je ''uitzwaai'' die rugzak heeft gewoon een dooie hoek zeg maar. Paar dagen geleden stond ik in een mini-market en die was niet zo groot, woord zegt het ook al, en bij het omdraaien veegde ik het halve schap met chocoladerepen van de stelling af, laat ik het zo zeggen; Bij bowlen was het goed geweest voor een strike, maar te zien aan de eigenaar kreeg ik hier geen punten voor.

Morgen dus maar weer Budapest in, beetje rondhangen bij de bruggen en in het park, de buitenbaden van Budapest wil ik morgen gaan uitproberen, een frisse duik nemen, zeg maar.

Tot dan,

Groeten, Vincent

Van Praag naar Budapest

Hallo allemaal, hier live vanuit Budapest, waar ik begin van de middag ben aangekomen met de bus.

Na Praag heb ik dus de bus gepakt naar Sedlec om de Church of Bones te gaan bezoeken, na een busrit van 1 uur en een kwartier stond ik op Kutna-Hora busstation om een pendelbus naar Sedlec te nemen. In de bus een meid uit Kaapstad ontmoet, leuk, ben ik ook geweest. Ik heb ook ontdekt dat je gewoon moet zeggen dat je student bent, krijg je overal korting, en ze vragen niet om een studentenpas. De church of Bones is dus indrukwekkend om te zien en waar ik me over verbaasde is dat schedels en botten na anderhalve eeuw onder te grond geweest te zijn, nog zo goed bewaard gebleven zijn. Na Sedlec een klein beetje moeite om met de trein door te gaan naar Brno, waarvan ik zeker wist dat er treinen gingen. Tjechen zijn aardige mensen, maar als ze eenmaal iets in hun hoofd hebben waarvan hun het idee hebben dat dit het antwoord moet zijn op jouw vraag, kan je gewoon de rest shaken. Er zijn geen treinen en en rijden geen treinen naar Brno was het antwoord. Juist ja, bedankt, ik zoek wel verder. Bij het VVV kreeg ik netjes een plattegrond hoe ik naar het station moest lopen. Eenmaal gearriveerd in Brno, einde van de middag ondertussen, moest ik nog mijn aansluiting naar Bratislava halen, iets eten, drinken en me Praagse Euro's omwisselen omdat ik Tjechië uitging. Gelukkig zat alles mee en stapte ik op tijd de trein in naar Bratislava, waar ik arriveerde toen het al schemerde.

Tegen de tijd dat ik mijn buslijn had gevonden naar mijn hostel was het al donker, en toen ik uitstapte had je bijna een zaklantaarn nodig om de weg te vinden, dus sorry ma, ik weet dat beloofd heb om niet in het donker te reizen. Hostel snel gevonden, wat denk je, doet er niemand open, sta je dan in het donker in een vreemd land. Gelukkig deden ze uiteindelijk nog open en inchecken, douchen, biertje doen en lekker slapen.

De volgende morgen spullen gepakt, hostel geboekt via internet, toch nog wat Slowakije gezien, Bratislava even ingeweest en door naar het busstation en om half 3 stond ik in Hongarije..! de middag heb ik besteed aan weblog bijwerken en foto's plaatsen, (ik liep wat achter in't fotowerk) Morgenochtend vroeg ga ik de stad in om Buda&Pest te gaan verkennen.

Tot zover een update uit Hongarije.

Groeten Vincent

Hallo Allemaal,

Hallo vrienden, familie en collega's

Eindelijk is het dan zover, Vinnie is op reis, en bij deze zijn eerste reisverhaal vanuit Praag.

Om maar meteen bij het begin te beginnen. Zaterdag de 27e om 16:11 uurheb ik de trein gepakt vanaf goes, met overstap op Dordrecht. vanaf Dordrecht de trein naar Eindhoven, en na een korte wachttijd was het dan zover.. de trein naar Praag. Eenmaal goed en wel aan boord, meteen een Nederlandse jongen ontmoet die ook naar Praag ging, dus ik had meteen een reisgenoot, later die avond nog een paar meiden uit Engeland en Ierland ontmoet die ook naar Praag gingen. Leuk gezelschap bij elkaar zeg maar.

Tegen een uur of 12 s'nachts kwam toch de vermoeiheid wel om de hoek, maar slapen op een slaapstoel valt toch tegen. Volgende keer toch maar een bed reserveren,.? om 1 uur toch in slaap gevallen en om 3 uur weer wakker. Om 4 uur s'nachts ben ik op zoek gegaan naar een lege coupe en vond er een, benen over alle stoelen en heerlijk geslapen tot half negen s'morgens totdat een Tsjechischeconducteur met verdacht grote baard me wakker maakte voor ticketcontrole. Half 10 rolde de trein netjes Praag hoofdstation binnen, een paar minuten te vroeg nog zelfs. Eerst op zoek gegaan naar een ontbijt, Tsjechische Euro's opgenomen (Tjechische kronen) meteen gekeken welke treinen verder gaan naar Brno omdat dat mijn volgende halte wordt.

Op een poster stond een advertentie van een hostel 9 euro per nacht, 10 euro inclusief ontbijt, ik het adres overgenomen en op zoek, de tram genomen, die overigens net als Rotterdam over is gegaan op de elektronische betaalwijze voor OV, dus ik kijken voor een conducteur, niet gevonden, dus mijn 1e ritje zwartrijden heb ik ook weer gehad. Uitgestapt op de juiste halte en zoeken maar en zoeken maar, niks gevonden, verder zoeken, wel gevonden, maar bleek een zomer hostel, dus nu gesloten. Ander adres gekregen, en verder zoeken, en ook die niet kunnen vinden, iedere straat van ieder blok heb ik wel gehad. Ik ken nu de buitenwijken van Praag bijzonder goed zeg maar. Tram terug naar het CS, metro gepakt, naar een ander hostel, en bingo..! mijn eerste slaapplek toch nog geregeld., moe en versleten meteen mespullen gestald, douchen, half uurtje slapen en pizza gaan eten op de hoek bij het hostel.

Vanavond nog een heerlijk Praags biertje gedaan in het hostel €1,20,- voor een halve liter, en nu lekker slapen.

Tot de volgende update..!