vinniebackpackingtheworld.reismee.nl

Incredible Istanbul

Update Istanbul,


Bij deze een laatste update vanuit Istanbul, in totaal hier nu 7 nachten geweest. Iets langer dan gepland, maar super naar mijn zin gehad. In die dagen veel van Istanbul gezien, openbaar vervoer en sight-seeing kent voor mij bijna geen geheimen meer.
Leuk hostel gevonden op advies van de amerikaanse local, daar een paar dagen gebleven, totdat ik besloot om een ander deel van de stad te gaan bezoeken.
Ander hostel geboekt, was ook in orde, in die dagen veel gelopen en gezien, Blauwe Moskee, erg mooi en vooral erg groot, hoewel er maar een klein gedeelte open is gesteld voor publiek. De dames krijgen uiteraard een sluier om, de koepels van de blauwe moskee aan de binnenkant zijn erg mooi versierd met mozaĆÆk. Daarna het Haga Sofya museum meepakt, die ligt daar namelijk achter, ook indrukwekkend om te zien, bijna even groot als de Blauwe Moskee. Sinds de bouw is het een Christelijk gebouw geweest, en daarna overgegaan in Moskee, uniek, dacht ik zo, dat zie je niet zo vaak meer deze dagen. Visum voor Azerbeidzjan ondertussen geprobeerd te regelen, maar met mijn succes van het Iran visum is het nu even gedaan. Drama, om het kort samen te vatten. Na anderhalf uur onderweg te zijn geweest, is de dame achter het loket er heilig van overtuigd dat ik dit visum in Holland moet regelen. Ik leg uit dat dit niet mogelijk is, omdat het verlopen zou zijn tegen de tijd ik in Azerbeidzjan zou zijn, ze blijft volhouden dat ik het in Holland moet regelen. Ik gooi het over een andere boeg, ik vraag haar hoe het dan mogelijk is de halve wereld over te reizen als ik alle visa's in Holland moet regelen, en ze allemaal 3 maanden geldig zijn.? Geen reactie, Holland is het antwoord. Bedankt en tot ziens, we proberen het in Ankara opnieuw. Terug in mijn hostel ligt de hostel-kat op mijn bed, volgens de eigenaar is het ''zijn'' vaste plek, ben ik mooi klaar mee, toch mag 'tie blijven liggen.
Uiteraard mag een bezoek aan de Grote Bazaar ook niet ontbreken, geweldig om daar rond te lopen, de grote bazaar doet zijn naam eer aan, ik ging bij poort 7 naar binnen, en tegen de tijd dat ik eruit wilde was ik bij poort 18..! zo groot is die bazaar.
In de buurt van de Blauwe Moskee is het MozaĆÆk Museum, hier is een mozaĆÆkvloer tentoongesteld die tijdens opgravingen naar boven is gekomen, nu volledig gerestaureerd en voor publiek opengesteld, mooi op te zien en knap dat zoiets gemaakt kon worden in die tijd. Helemaal geweldig was mijn uitstapje naar AziĆ«, Istanbul bestaat uit 2 delen, 1 Europese en 1 Aziatische. Aan het einde van de middag heb ik de boot naar AziĆ« gepakt en tegen zeven-en zag ik de zon ondergaan op Europa, erg leuk om te zien en zeker 1 van de dingen die ik graag wilde doen.
Daarnaast heb ik veel turkse specialiteiten geproefd, Turkije heeft een goede keuken, erg lekker eten allemaal, op straat is er ook van alles te koop. Zo heb ik gepofte kastanjes gegeten en gegrilde maiskolven, ja ik heb me hier prima vermaakt. Ik besluit dinsdagmorgen door te gaan naar Ankara, en op het CS regel ik een treinkaartje voor de nachttrein.
De laatste twee dagen heb ik doorgebracht met veel lopen, heb een uur lang langs de Bosporus gelopen en de oude stadsmuren gezien. Helaas was pootje baden er dit keer niet bij, het water is hier veel te ruig. Al met al een mooie tijd in Istanbul gehad, en zeker een aanrader. Ben benieuwd wat Ankara te bieden heeft, maar geen zorgen, ik hou jullie op de hoogte..!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!