vinniebackpackingtheworld.reismee.nl

Martin & Vincent vanuit Cambodja

Hallo allemaal,
Bij deze weer een reisverslag van ons tweeën. De tijd gaat helaas hard en dus moeten we er soms tempo op zetten om toch wat leuke dingen te kunnen doen. Laatste deel Vietnam begint bij Mui Ne
Mui Ne is een klein stadje aan het water, veel wind en dus hoge golven. Mui Ne is populair om zijn Rode & Witte duinen waar je met een plastic board vanaf kan roetsjen. We huren een motor en gaan op zoek. We komen uit bij, inderdaad, Rode Duinen. We huren een board en krijgen uitleg van de kinderen die hier hun dagen doorbrengen. Erg leuk om de duinen af te glijden op deze manier. Volgende stop zijn de Witte Duinen, deze liggen wat afgelegen en hier geen actie van het boarden. Wel Mooie omgeving en helder witte duinen. Na Mui Ne nemen we een bus naar HCMC - Ho Chi Minh City, beter bekend als niks minder dan Saigon. Hier blijven we een paar dagen en bezoeken het Reunification Palace en War Remnants Museum. Met name het laatste museum was erg indrukwekkend, een collectie foto's in overzicht van de oorlog en de gevolgen van Agent Orange.
Nu we ons toch verdiepen in de oorlog mag een bezoek aan de Cu Chi Tunnels niet ontbreken. Dit was in de Vietnam oorlog een ingenieus tunnelsysteem waar de Vietcong slim gebruik van maakte om te ontkomen aan de Amerikanen en dekking te nemen. Helemaal leuk is het gedeelte van de tunnel waar we doorheen mogen kruipen, klein en vochtig maar erg leuk. Vietnam loopt bijna ten einde dus boeken we een 2-Daagse Mekong Delta Tour die ons in Cambodja afzet. De tour begint met een korte busrit en gaat over in een bootrit, onderweg bezoeken we wat lokale drijvende dorpjes die allemaal lekkere hapjes maken. Terug in de boot zien we de mooie omgeving van de Mekong Delta en genieten weer volop. Tijdens de lunch gaat het stevig regenen en in mum van tijd glibberen we met natte slippers door de modder terug naar de boot. Einde van de middag hebben we nog een stop bij Crocodile Farm en zijn we net op tijd voor ‘'voedertijd'' machtig om te zien hoe die beesten gevoerd worden. S'avonds komen we aan bij ons hotel die leuk genoeg drijft en ook de naam draagt ‘'Floating Hotel'' we gaan voor een stevig avondmaal en eindigen met een groep backpackers aan de bar. Iedereen is moe dus op tijd slapen want de volgende morgen vroeg eruit om de boot te nemen die ons naar Cambodja gaat brengen. Onderdeel van de service is dat het Cambodiaanse Visa voor ons geregeld wordt en alleen op Cambodiaans grondgebied moeten we er uit om deze te laten afstempelen. We hebben nog een paar uur te gaan voor we in Phnom Penh staan dus brengen we de tijd aan boord door met lezen, muziek en slapen. Eenmaal in Phnom Penh eerst pinnen, het land draait hier merendeels op US Dollars, beter voor de inflatie wordt er gezegd. Hostel zo gevonden en s'avonds een Cambodiaans biertje gedaan op onze aankomst.
De volgende morgen gaan we voor een bezoek aan de Killing Fields, deze plek werdt gebruikt om onschuldige Cambodianen af te slachten die in de ogen van Pol Pot niet zuiver genoeg waren. Bedroevende plek om zo rond te lopen terwijl er tot op de dag van vandaag nog botten, tanden en zelfs stukjes kleding worden gevonden na een hevige regenbui. Ook Tuol Sleng mag niet ontbreken, beter bekend als S-21 gevangenis die ook onder het Regime van Pol Pot viel. Hier werden gevangen gemarteld en soms zo hevig dat de dood erop volgde. Ook dit is een sombere plek maar zeker de moeite waard. Na Phnom Penh gaan we door naar Kep, een klein rustig plaatsje aan het water. We blijven 2 nachten in een rieten bungalow en huren een motor voor een mooie dagrit. We rijden wat in de rondte en gaan de bergen in waar een paar mooie uren doorbrengen op de motor. Onderweg stevige zon dus flink smeren en einde van de middag rijden we de bergen weer uit en gaan voor een frisse duik in het zwembad. S'avonds beetje chilllen en niks doen. We besluiten voor een eilandbezoek te gaan en boeken een boot naar Rabbit Island, een klein eiland net voor de kust. We regelen een overnachting in een bungalow. 20 minuten met de boot en we staan op ons tropische eiland, helemaal te gek. Mooi wit zand, palmbomen, warm water en een geweldig uitzicht. In de middag zwemmen en zonnen en verse krab uit de zee gegeten. S'avonds steekt er een windje op die gelukkig de temperatuur wat doet afkoelen en tot s'avond laat zitten we op het strand. De volgende morgen er weer vroeg uit, terug naar de kust en dan de bus in om weer terug te gaan naar Phnom Penh, hier komen we einde van de middag aan en nemen een middag vrij. We kennen de stad al en de volgende stop wordt de prachtig Siem Reap met de Angkor Wat Tempels, wij kijken er naar uit en gaan jullie zeker op de hoogte houden.

Groeten vanuit Phnom Penh,
Martin & Vincent