vinniebackpackingtheworld.reismee.nl

Kroatie deel II & Bosnië-Herzegovina

Hallo trouwe lezers,

Na een korte periode niets van mij te hebben laten horen, bij deze weer wat leesvoer om jullie dagen door te komen.
Na Zagreb ben ik door gegaan naar Zadar, door een kleine miscommunicatie heb ik echter Zadar nooit gezien. Volgens tijdschema zouden we aankomen om half 2, om 1 uur stonden we stil op een station, half uurtje te gaan zou je zeggen. Bij het wegrijden zag ik overal ''Zadar'' op de kantoren staan. Misschien is dit kleine stop ''Zadar'', grote stop iets verderop.? ik weet het ook niet. Bij het zien van de borden ''Sibenik'' wist ik dat we niet meer op Zadar gingen stoppen. Dan maar bij Sibenik eruit. Sibenik heeft een zeer mooi maar klein haventje maar meer ook niet, geen hostels en hotels zijn te duur. Ik besluit om door te gaan naar ''Split'' daar heb ik wel goede verhalen over gehoord. Zodra je de bus uitstapt op Split wordt je bijna aangevallen door oude dames die je een kamer willen verhuren, geen interesse, hostels is wat ik wil. Op goed geluk loop ik rond en vind een goed hostel, zelfs airco & pc op de kamer, luxe.

S'avonds kennisgemaakt met de rest van mijn kamergenoten, en begin van de avond zitten we buiten aan de pils en whisky cola. Tonight-partynight krijg ik te horen, of ik mee ga, ja waarom niet. Een kamer verderop is het feest ook in volle gang en na een korte woordenwisseling besluiten we om met z'n allen op stap te gaan. Als een bonte mix van internationale culturen en nationaliteiten gaan we Split down-town opzoeken, we vinden een leuke club en de sfeer is geweldig. Ik kan me nog herinneren dat ik voor de laatste keer op me horloge keek en dacht; Goh t'is alweer 4 uur, wat gaat de tijd toch hard.
Volgende morgen met een kater me spullen gepakt, iedereen was in dezelfde staat dus gedeelde smart is halve smart. Ik regel een ontbijt en spring in de bus naar Dubrovnik, Split is een leuke stad, weinig sigth-seeing, veel op toerisme gericht. Aankomst Dubrovnik in de haven waar een mega-cruiseschip lag aangemeerd. Hostel snel gevonden maar erg warm op de kamer, maar goed. S'avonds wat gegeten en slapen. Nog 1 dag gebleven, dagje zonnen op het strand, gezwommen in de enorm mooie blauwe zee, vergeten in te smeren, dus s'avonds leuk kleurtje, rood staat me goed, zeg maar.
Maandag moet ik er vroeg uit voor de bus naar Mostar, helaas moet ik 4 uur wachten, en dubbel pech dat me Ipod per ongeluk de hele nacht heeft aangestaan en nu leeg is. Gelukkig biedt een internet cafe de uitkomst. Om 11 min voor 6 rijden we Bosnië-Herzegovina binnen en hier en daar zie al wat beschadigde gebouwen en hoe meer we richting Mostar komen, de erger het wordt. Begin een klein beetje de spanning te voelen, de uitdagende spanning dan, nu komen we ergens. Ik vindt een hostel op 2 minuten van het busstation en wederom airco op de kamer. S'avonds een rondje door Mostar gedaan en na nog geen half uur denk ik; Mostar mag ik wel. Aardige mensen, leuke kleine straatjes met winkeltjes en barretjes, heerlijk. In het hostel, eten koken en slapen.
De volgende dag eerst naar het busstation, kaartje geregeld voor Sarajevo, daarna sight-seeing. Ik begin te lopen en beland in de oude straten van Mostar, veel gehavende gebouwen en bij groot geluk zie ik nog een kogel in de muur zitten. Verderop kom ik de begraafplaats tegen, ik twijfel over welke datum de oorlog plaatsvond maar na 2 seconden weet ik het, overal dezelfde datum op de graven. Ik maak uit eerbied voor de slachtoffers geen foto, leek mij niet beleefd. Ik slenter zo een tijdje door Mostar en beland in het oude gedeelte, als ik naar links kijk herken ik 'm direct, de Brug van Mostar, die ik ooit als kleine gup op tv zag instorten, nu dan in volle glorie hersteld. Ik maak de nodige foto's en de locals springen voor een kleine vergoeding van de brug, 21 meter hoog. liever hun dan ik. S'avonds met mijn Aussie kamergenoot een biertje gedaan en Mostar ingelopen. De Mostar brug is s'avonds mooi verlicht. In een nachtclub aan de waterpijp met vanille-smaak gegaan, geinig om zo'n ding te roken. Volgende morgen door naar Sarajevo, hostel is waardeloos, we komen laat aan dus niet veel meer gedaan. De dag erop sight-seeing en s'middags een tour met gids gedaan over de oorlog in Sarajevo, paar mooie en bijzondere plekken bezocht. Eenmaal in het hostel 2 duitse meiden ontmoet en omdat het hier zo goedkoop is besluiten we om dat maar te gaan vieren. We chillen wat in een lounge-bar en gaan vervolgens de pub in. Eenmaal daar blijven we wat langer zitten dan goed voor ons is en de volgende morgen gaan Aussie en ik de bus in naar onze volgende bestemming.

Belgrado, Servië. Tot dan,.

Reacties

Reacties

Trudy

Goed bezig Vinnie,we genieten van je verhalen en mooie foto's!Veel plezier nog.

Dominic

Hey shampo wat een verhalen ey je beleeft mooie dingen dat hoor ik al en wat vervelend al die dames ha ha veel plezier en we blijven lezen ( o ja is die doos al leeg ha ha ) Groeten do

Michel

Hey Vincent ik volg je al een tijdje maar merk wel dat je er nu helmaal in zit, mooi he dat reizen nog veel plezier in ieder geval en misschien tot in azie ik vertrek 25 okt weer...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!