vinniebackpackingtheworld.reismee.nl

Lovely Laos

Hallo allemaal,

na een korte update vanuit Bangkok zijn we bij deze weer helemaal terug van weggeweest met een update uit een geweldig Laos, prachtig land, vriendelijke mensen en een mooie natuur.
De munteenheid heet hier lollig genoeg ‘'Kip'' en er gaan 10.400 Kippen in €1,-
Maar goed, Bangkok eerst dan. De bus die ik geboekt hebt brengt mij naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. Het is een nachtbus met airco en evenveel muggen als zitplaatsen. De rit gaat ongeveer 12 uur duren en halverwege de nacht een korte stop voor wat eten en s'morgens vroeg om 7 uur staan we voor de grens met Laos waar we allemaal de papieren-winkel in moeten vullen om een visa te bemachtigen. Ik sta officieel nog in Thailand maar aan de overkant van de rivier ligt laos en links van mij de Friendship Brigde die Thailand met Laos verbindt en andersom. Visa geen probleem, en mag 30 dagen in dit prachtige land verblijven. Een kleine shuttle bus zet ons af in het centrum van Vientiane waar ik eerst voor een goed ontbijt ga. Helaas blijft de pech van Bangkok mij achtervolgen want tijdens mijn ontbijt breekt er een stuk van kies af, heb ik weer, volgende probleem. Thailand is medisch gezien de beste plek om wat te mankeren maar de medische zorg in Laos laat nog wel eens te wensen over. Gelukkig doet het geen pijn maar de randen zijn scherp en dat kan mijn wang dan weer niet waarderen. Eerst een slaapplek zoeken en als ik die middag een Fransman spreekt die in Vientiane woont krijg ik een goed adres van een betrouwbare tandarts hier in de buurt. Een Franse tandsarts en Europees opgeleid, dat zit dus wel snor. De volgende ochtend kan ik al terecht en na een X-ray foto blijkt dat de wortel van de kies in slechte staat is, zijn diagnose; Een wortelkanaalbehandeling en het plaatsen van een kroon. Dit proces gaat 2 weken duren. Tijdelijke oplossing is een tijdelijke vulling. Vientiane is een mooi plaatsje maar om hier 2 weken door te brengen zie ik niet zitten dus ga ik voor een tijdelijke vulling en zal ik de kies een beetje moeten ontzien. De dagen erna breng ik door met fietsen in de omgeving en sight-seeing, en bezoek ik Wat Si Saket waar 2000 Buddha-beelden in een tempel staan. Erg leuk om te zien, Grote Buddha beelden voorop en kleine Buddha beeldjes in de muur. Ook zeker de moeite is de Stoepa, goud gekleurd en erg mooi. Rondom de Stoepa mooie gebouwen met de kenmerkende puntige daken en versierd in mooie kleuren en motieven. Ook Victory Gate is een bezoek waard waar je een mooi uitzicht hebt op de stad, hij wordt dan ook wel de Laotiaanse versie van Arc de Triomphe genoemd.
Naast al deze culturele hoogtepunten breng ik ook een bezoek aan COPE Foundation, een organisatie die zich inzet om cluster bommen te verwijderen die na de Vietnam oorlog hier nog in de natuur liggen en nog steeds op scherp staan en verschrikkelijk genoeg vandaag de dag nog steeds slachtoffers eisen. Ik leer alles over de gruwelijke gevolgen van clusterbommen die tijdens hun vlucht uiteenvallen in tientallen kleinere bommen met een verwoestend effect. Door de zachte jungle ondergrond is het merendeel nooit afgegaan. Met name in het Zuiden zijn sommige gebieden nog bezaaid met deze bommen terwijl de lokale bevolking hier hun gewassen verbouwdt en vee laat grazen. Einde van de middag bezoek ik het revalidatie centrum en ik spreek ik een jongeman die vorig jaar slachtoffer is geworden van een overgebleven clusterbom. Hij heeft zijn beide onderarmen verloren alsmede zijn zicht, leeftijd; 23 Jaar oud. Kan niet anders zeggen dat ik die middag tikkeltje emotioneel aangedaan weer terug keer naar mijn hostel. Zoveel leed dat deze bommen aanrichten en dat terwijl er nog zoveel in de natuur liggen en op scherp staan.
Verder breng ik mijn dagen door aan de Mekong die er nu stilletjes bijstroomt, het is nu het droge seizoen dus weinig actie van de rivier. Eten in laos is helemaal geweldig, veel straatverkopers die a la minute, kip, rundvlees en varkensvlees roosteren, lekker gemarineerd en goed pittig. Na Vientiane ga ik samen met een Engelse Backpacker door naar Vang Vieng, tijd voor wat actie.
Deze plek is zeer populair onder de feestende jongeren. Het draait hier allemaal om feesten en ‘''Tuben'' tuben is met een binnenband de rivier afdobberen en aan de waterkant dan ook bars en feest-tenten all over. We huren een binnenband en starten bij de eerste kroeg. Na een paar drankjes duik je de rivier in met je binnenband en voila, de volgende bar is in bereik. Al dansen en drinkend breng je hier je middag door en na 4 uur dobberen heb je het eindpunt bereikt en lever je je band weer in. Zeker een leuke ervaring om op je gemak de rivier af te drijven terwijl in de kroegen iedereen uit zijn dak gaat. Hier blijf ik een paar dagen langer dan gedacht, de sfeer is echt geweldig en de volgende dag dobbert Vinnie weer dezelfde rivier af. Om deze momenten vast te leggen heb ik een goedkope onderwatercamera gekocht maar helaas werkt deze nog in het Analoge tijdperk dus zullen de foto's nog even uitblijven totdat ik deze digitaal heb, maar geen zorgen, ik ga ze zeker plaatsen.
Na deze wildwater avonturen heb ik de smaak goed te pakken en huur een motor om de omgeving en natuur van laos te verkennen. Nou ja motor? Een 125cc semi-automaat, maar hij doet het prima en ik ga dan ook off-road en zie de prachtige natuur van laos. Einde van de middag is de temperatuur niet meer te houden en duik met kleding en al de rivier in. Op cultureel gebied loop ik op een avond een ceremonie binnen waar een benefiet-concert wordt gehouden ten behoeve van de bouw van een nieuwe tempel. Een kleine entree en ik geniet die avond van mooie Laotiaanse muziek onder het genot van een lokaal pilsje. Ik besluit om verder Noord-Laos in te gaan en boek een bus naar Luang Prabang, een klein en rustg dorpje omgeven door bergen en natuur. Na een paar dagen van bijkomen huur ik een fiets en cruise ik een dag door Luang Prabang, bezoek een paar tempels en zit een uurtje aan de Mekong te chillen onder het genot van een heerlijke Curry schotel. Hoor veel goede verhalen over kayaken en Olifanten ritten inclusief een wasbeurt in de rivier met deze Grijze beesten en struin de shops af voor een goede prijs. Ik boek een tour voor een aantal uur in een Kayak, Olifant-rit, incl. Wasbeurt en een bezoek aan Whiskey-Village waar lokale Whiskey wordt gemaakt. De tour vertrekt overmorgen en ik heb er zin in. Tot zover een update vanuit Lovely Laos en ik ga jullie op de hoogte houden..!

Laotiaanse groet vanuit Luang Prabang.

Reacties

Reacties

Ton Bervoets

Beste Vincent,
Via Bas en Adriënne blijven we een beetje op de hoogte van je reis.
Heb ook je link ontvangen en vind het erg leuk om je ter volgen op deze bijzondere reis.
Je schrijft erg leuk.
Ben soms een beetje jaloers op de ervaringen die je op doet.
Goede reis verder en we blijven je volgen.
Ton

Hillegonda

Ha Vincent,
Wat schrijf je toch leuk, mis je Nederland ??
Wanneer ga je een boek schrijven?
Geniet ze!!
Groeten Hillegonda

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!