vinniebackpackingtheworld.reismee.nl

Update Incredible India

Update Incredible India,

Een vriendelijke groet vanuit warm India, terwijl in Nederland de schaatsen alweer uit de kast zijn geweest ben ik ondertussen de woestijn ingeweest voor wat aangenamere temperaturen. Mijn laatste update was vanuit Jaipur, dus lijkt mij dat een mooi begin voor een nieuw reisverhaal.
Na Jaipur besluit ik naar Ajmer te gaan, schijnt een mooi en rustig plaatsje te zijn dus laten we dat maar eens gaan checken. Regel een treinkaartje en sta op het juiste tijdstip op het juiste platform, maar geen trein te zien, het treinnummer staat wel op de elektronische borden maar nog steeds geen trein te zien, vertraging is hier standaard inbegrepen in de ticketprijs dus wacht geduldig af. Als mijn treinnummer van de borden verdwijnt ga ik over op actie, bij navraag blijkt mijn trein al te zijn vertrokken. Ik stond inderdaad op het juiste platform maar dit betrof een korte trein die helemaal voorop het platform stond en ik stond achteraan, terwijl ik dus op mijn trein stond te wachten was deze al reeds op het platform en heb ik ‘m dus gewoon gemist. En gaat nog een bus naar Ajmer, maar heb geen zin in een overvolle busrit voor 5 uur dus terug naar het Guesthouse, nieuw kaartje geregeld voor de volgende dag. De volgende morgen moet ik om 10 uur al uitchecken maar heb nog 6 uur voor mijn trein gaat dus breng ik mijn tijd door op het dakterras van het guesthouse, het woord dakterras is wat ver te zoeken, het is een dak maar geen terras te bekennen, ik pik een stoel uit de lobby en breng er wat uurtjes door met lezen, bijbruinen en niks doen.
Ditmaal sta ik voorop het perron en de trein is inderdaad zeer kort, 4 wagons, incl. Locomotief. Ankomst in Ajmer is inderdaad lekker rustig, met een groot meer aan de rand van de stad waar ik een paar uur doorbreng. In de bomen boven mij een hels kabaal en vraag mij af wat voor vogel zo'n herrie maakt, als ik goed kijk zie ik dat deze ‘'vogels'' vleermuizen zijn, en niet te klein ook, mega grote beesten hangen hier ondersteboven in de boom. Blijf hier twee dagen en ga door naar Pushkar, schijnt ook een leuk klein dorpje te zijn en is maar 11 kilometer hier vandaan, ik neem een lokale bus en sta om 11 uur s'morgens in Pushkar. Raak aan de praat met een barbier die vraagt of ik een scheerbeurt wil, kan er wel een gebruiken en voor ik het weet zit ik in de stoel voor een Indische scheerbeurt. Leuke ervaring. In het midden van het dorp een groot heilig meer, en iedere bezoeker wordt geacht een donatie te doen. Zoals mij wel vaker is opvallen wordt onder het mom van ‘'religie'' ondertussen een commerciele business gerund. De ‘''priester'' hij zei dat hij priester was, ik vond hem er niet overtuigend uitzien, vraagt om een donatie. Als ik beleefd vraag naar een gebruikelijk bedrag voor donatie zegt hij ‘'About $40,- is ok, ik kijk hem aan of toevallig niet een tik heeft gehad van de Indische molen en doneer een bescheiden bedrag, hij zegt dat het te weinig is en ik vertel hem dat ik hetzelfde bedrag heb gedoneerd bij de Heilige Gouden Tempel. Hij ziet in dat ik een goed punt heb en zo bespaar ik $39,- Het is een donatie, geen sponsering.
Blijf een middag in Pushkar en neem de bus weer terug. Volgende stop is Nagaur waar ik hoop een Camel Festival mee te maken, eens in de paar weken is daar een groot festival met kamelenrace, show en verkoop. Helaas is een geen Camel Festival de komende paar dagen en dus ga ik richting Bikaner waar ik de Karni Mata Temple wil bezoeken. Anders dan de naam doet vermoeden is dit een heilige tempel, maar dan voor ratten. Waar deze diertjes deze heilige status aan hebben overgehouden is mij niet geheel duidelijk geworden. Bij aankomst uiteraard schoenen en sokken uit en zo schuifel ik op blote voeten de Heilige Ratten Tempel binnen.

Na nog geen 30 seconden in de Heilige Ratten Tempel gaat het al helemaal fout. Ik stap op een rat, het arme beestje maak een verschrikkelijk geluid en als ik snel mijn voet optil neemt de rat de benen, hij heeft het overleefd, hij doet 't nog.Iets voorzichtiger ga ik verder de Tempel in en overal om mij heen de bruin-grijze beestjes. Omdat ze heilig zijn worden de diertjes gevoerd door bezoekers en de ratten hebben hier dan werkelijk een paradijs. Wat mij opvalt is dat ratten hele speelse beestjes zijn, hier en daar zitten een paar ratten achter elkaar aan en het is eigenlijk best wel een leuk gezicht om te zien. Neem uiteraard genoeg foto's om een gehele documantaire over ratten mee te vullen. Ook zie ik nog een witte rat, dat schijnt geluk te brengen, ook is het een goed teken als er een rat over je voeten loopt. Als ik op een traptrede zit kom er een nieuwsgierige rat aangerend, hij snuffelt even aan mijn voeten maar laat zich door mij zweetvoeten niet afschrikken en baant zich een weg over mijn voeten. Het voelt een beetje kriebelig maar prachtig om te zien, ik ben dan ook zo gefasineerd door dit schouwspel dat ik helemaal vergeet een foto te nemen. Na een uurtje hou ik het voor gezien en neem de bus terug naar Bikaner. De Heilige Ratten Tempel was zeker de moeite waard, erg leuke ervaring en ik kan in ieder geval zeggen dat ik door de ratten ben besnuffeld.

De volgende trein die ik neem zet mij af in Jodhpur waar ik maar 1 nacht verblijf, mijn eindbestemming is Jaisalmer, de woestijn van India. In de trein naar Jaisalmer de gebruikelijke ‘'touts'' jongens die je overhalen om in bepaalde hotels te verblijven, en waaraan hun een flinke comissie overhouden. Ik krijg een goedkoop aanbod voor luxe uitziend hotel en gratis rit naar centrum. In het hotel krijg ik inderdaad voor spotgoedkoop een luxe kamer met wi-fi, dakterras en zwembad is ook beschikbaar. Via dit hotel weet ik een goede prijs te bedingen voor een 2-Daagse Camel safari en de volgende morgen vertek ik. Met een groep van 6 reizigers staan we na een half uurtje rijden bij de kamelen, de beesten zien er mak uit en zitten op hun gemak wat te grazen. Opstappen is even wennen omdat de beesten best wel hoog zijn, met een korte ruk aan het touw gaat de kameel omhoog en dat is de eerste keer echt even wennen, de achterpoten gaan eerst omhoog en dan volgen de voorpoten. Als we eenmaal lopen is het helemaal geweldig, de kameel sjokt op zijn gemak door het hoge gras en het duurt een uurtje voor je ben gewend aan het gesjok en het ritme heb gevonden. In de middag stoppen we bij een drinkplaats en overal om ons heen staan kamelen. We zijn nog niet in de woestijn, de omgeving hier heeft meer weg van een steppe. Einde van de middag zijn we in de woestijn, overal om je heen hoge zand duinen en een felle zon, heb me al meerdere malen ingesmeerd maar voel mijn armen branden. Helemaal te gek is als er een man op een kameel aankomt die ijkoude flessen bier verkoopt, hij heeft zojuist 11 kilometer afgelegd om hier een beetje winst te maken, uiteraard koop ik een koude fles bier en we hebben met z'n allen de grooste lol, een koud biertje in de woestijn, wanneer maak je dat nou mee,.? We lopen een eind de woestijn in en vinden een mooi plekje om de zonsondergang te zien, als de zon weg is voel je de temperatuur direct zakken, het wordt een koude nacht. Avondeten doen we bij het kampvuur en om half 10 zoek ik me bed op, nou ja, bed? We slapen in de woestijn, ik lig op een deken en heb mijn slaapzak en 2 dekens over mij heen, ik lig achter wat struikgewas om uit de koude wind te liggen en die avond is het volle maan en zie ik een mooie sterrenhemel. Wat een ervaring. Halverwege de nacht wordt ik wakker als ik wat geritsel links van mij hoor, als ik naar links kijk lig ik oog-in-oog met een hond die ook een warm plekje probeert te vinden in de koude woestijn. Hij lijkt mij niet gevaarlijk dus slaap ik verder. Het volgende moment dat ik wakker wordt heeft de woestijnhond zich op mijn voeteneind genesteld, lekker warm zal hij wel gedacht hebben, een kleine 10 meter voor mij zie ik een beest rennen, een grote hagedis schiet voorbij, door de volle maan kan ik hem goed zien en schat dat deze zo'n 50 cm. lang is, ik ben de hond dankbaar dat hij me wakker heeft gemaakt. Vóór zonsopkomst ben ik wakker en de hond ligt nog in dromenland, ik ga eruit om zonsopkomst te zien en deze is werkelijk prachtig om te zien. Ontbijt bestaat uit gekookte eieren met toast en warme thee. Daarna je kameel uit de woestijn plukken en opzadelen want we gaan weer terug. We nemen een korte route door de steppe en zie hier en daar snelle herten rennen, gazelles? We sjokken onze weg terug naar de auto en staan om 3 uur s'middags weer in het hotel, douchen om het zand weg te spoelen en die nacht heb ik een trein terug naar Jodhpur, waar ik een mooi fort bezoek. Vanaf hier een leuk uitzicht op Jodhpur die de bijnaam ‘'Blue City'' heeft. Vanaf het fort is het merendeel van de stad blauw, huizen, muren, restaurant, alles heeft hier een blauwe tint. Ook leuk is het bezoek aan het voormalig paleis van de Mahardjah, prachtig groot paleis met 347 kamers en de Mahardjah heeft zelfs zijn eigen vliegmaatschappij opgericht met verbindingen naar Europa en Zuid-oost Azie. Op oude foto's zie ik een toestel van de KLM vliegen, kijk, toch weer stukje Hollands Glorie ontdekt. Ook bijzonder is de collectie auto's waaronder meerdere Rolle-Royce, Buick, Mercedes-Benz en al niet meer. Een deel van het paleis is nu Hotel en van een gids hoor ik dat een kopje thee alleen al Rs3000,- kost, omgerekend is dat €46,- ik hou het bij mijn flesje water en ga weer terug naar mijn hostel. Ondertussen zijn de reisplannen in vol bedrijf, in de 1e instantie wilde ik naar Myanmar maar de grenzen zijn gesloten voor reizen overland, vanaf Calcutta boek ik een goedkope vlucht naar Bangkok, Thailand.
In het hostel spreek ik twee reizigers die naar een echte Bollywood film gaan die avond, besluit om mee te gaan en zo zit ik in een Indische bioscoop. Geen Engelse ondertiteling uiteraard maar toch genoten. S'avonds heb ik een trein naar New Delhi, waar ik nu voor de 3e keer kom, dit is gewoon het grote verdeelstation voor alle treinen, 1 nacht New Delhi en dan de trein naar Calcutta, duur van de treinrit, 35 uur, uiteraard lopen we de gebruikelijke vertraging op en tegen middernacht sta ik op Calcutta en heb bijna op de minuut precies 40 uur in een trein doorgebracht.
In Calcutta doe ik niet zo veel meer, beetje niks doen, rondje door de stad, en de laatse dingen voorbereiden op mijn aankomst in Bangkok. Zondag de 19e vlieg ik. Tegen de tijd dat ik uit India vertek heb ik er toch 7 prachtige weken in India op zitten,

tijd om in Thailand te gaan kijken,.!!

Tot een volgende Update en dan vanuit Zuid-oost Azië,.!!
Ik hou julie op de hoogte
Vincent

Reacties

Reacties

Michel Mabelis

Vincent! Ziet er goed uit jongen lange verhalen maar prachtig hoe je over die ratten en kamelen verteld ben benieuwd naar azie en Nieuw Zeeland natuurlijk. Gr Michel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!