vinniebackpackingtheworld.reismee.nl

1 Maand India

Update vanuit Rajasthan, West India,

Hallo allemaal, bij deze weer alive&kicking vanuit magisch India. Ondertussen bevindt ik mij richting de woestijn, heb de eerste kamelen al gespot en de temperatuur loopt hier gedurende de dag al lekker op. First things first, New Delhi. Na onze aankomst verkennen we de stad een beetje, bezoeken wat leuke monumenten en maken plannen voor een bruisend Oud&Nieuw, Nieuwjaar vieren in New Delhi, helemaal te gek. Als we in de rondte vragen horen we over een nieuwjaarsfeest, het lijkt ons de moeite waard. Oud jaar sluiten we af met een lekkere maaltijd en gaan richting het feest. Sfeer erg leuk, veel andere nationaliteiten en voor een eenmalig entreebedrag, gehele avond hapjes en drankjes. Hoogtepunt uiteraard klokslag 12 uur als iedereen uit z'n dak gaat, erg leuk om nieuwjaar eens mee te maken op een andere plek. Dagen erna oud paleis bezocht, mooi om te zien. We doen ook een ‘Street kid tour' georganiseerd door voormalige straatkinderen die met behulp van goede organisatie weer terug in de maatschappij wisten te komen. Nog steeds zijn er veel straatkinderen en deze organisatie zet zich in om ze allemaal van de straat te krijgen, we krijgen een rondleiding door de stad en horen zo de verschrikkelijke details over wat deze straatkinderen meemaken en hoe zij moeten leven, in New Delhi alleen al zijn er 200.000 straatkinderen. Naderhand zijn we in het klaslokaal waar de kinderen les krijgen en mogen we op de foto met ze, erg leuk. De kinderen die hier zijn genieten nu volop vanaf het leven en krijgen eten, onderdak en opleiding. Ik bezoek ook het graf van Mahatma Gandhi die hier zijn rustplaats heeft gekregen. Mooie rustgevende plek, jammer dat hij vermoord is, in het museum hangt er een poster van Martin Luther King, wat beide mannen gemeen hadden is dat ze beide streden voor sociale gelijkheid in de samenleveing, en helaas heeft Luther King het ook met zijn leven moeten bekopen. Volgende stop; Taj Mahal,..!! we nemen een trein naar Agra en hebben 7 uur vertraging, locomotief gaat kapot en er moet een andere komen. Uiteindelijk komen we aan bij de Taj Mahal met een grote glimlach, Wat is 'tie mooi, van veraf is het een indrukwekkend gebouw en als je dichterbij komt zie je prachtige details die dit gebouw versieren. Gebouwd door een Maharadjah uit liefde voor zijn overleden vrouw, hij besloot een monument te bouwen dat de schoonheid van zijn overleden vrouw evenaarde en dit is het resultaat. Een prachtig gebouw, leuk detail, alleen haar graf, en later ook zijn graf, is vierkant, de rest van het momument heeft vlakke zijkanten, verder is dus niks vierkant. De zon schijnt hier volop en lig heerlijk in het zonnetje in een van de portieken en voor ik het weet wordt ik een uur later wakker, ben dus in slaap gevallen bij de Taj Mahal. Hoor naderhand dat er veel toeristen foto's van mij hebben gemaakt omdat het zo leuk was om te zien, een slapende backpacker bij de Taj. Uitgerust ga ik weer verder, nachtrein naar Varanasi, een van de vele mooie plaatsen aan de heilige rivier de Ganges. Vind een goed guest house en de volgende morgen heb ik een boottocht over de rivier de Ganges. Het is mistig dus de zonsopkomst is niet goed te zien, maar toch erg genoten. In de vroege ochtend zijn er al veel mensen die een heilig bad nemen in de rivier, hun liever dan ik. Ondanks dat het een heilige rivier is, is het ook een van de meest vervuilde rivieren van India, mede door de riolen die hierin uitkomen. Ook woon ik een crematie bij, zoals ik al vaker heb gehoord worden na de crematie het lichaam, of wat er ook van over is, zo in de Ganges gedeponeerd, voor Indiërs is er geen heiligere manier om je leven te beeindigen. Ik hoor dat er hier een vuur is dat 24 uur per dag brand en dat al voor duizenden jaren, zou kunnen, was er niet bij toen het werd aangestoken, maar de religie van Indiërs gaat duizenden jaren terug in de tijd. Na mijn heilige Ganges bezoek ga ik richting Patna in de provinci Bihar, vind een slaapzaal waar ik de enige gast ben en de slaapzaal is in de kelder van het gebouw en heeft een beetje creepy sfeer, als ik een deur open vind ik een verlaten trappenstelsen wat nu voor opslag wordt gebruikt. Mijn idee over Hotel Dracula knapt er niet van op. Het was zo'n trappenstelsel waar je drie lijken onder de kast kan verwachten van ooit jonge en gemotiveerde backpackers. De douche heeft het vorige eeuw al begeven, lekker makkelijk, zijn we snel klaar. Ik overleef de nacht en ga naar de Ruines van Paliputra, viel klein beetje tegen, hier en daar zie je nog een paar stukken baksteen in de grond waar vroeger een paleis heeft gestaan en er is een pilaar tentoongesteld waarvan ze zeggen dat er wel 80 waren, waar dan die andere 79 heen zijn gegaan, Joost mag het weten. Er is geen andere optie dan een bus te nemen naar mijn volgende plek en ook ditmaal heeft mijn chauffeur teveel naar de Grand Prix gekeken want met een overbeladen bus zetten we een nieuw snelheidsrecord op kleine zandwegen en links en rechts zie ik op hoge snelheid greppels voorbij komen en bij iedere inhaalmanouvre bereid ik mij voor op een onaangename kennismaking met deze. Gaya en Bodghaya wel weer de moeite waard. Mijn reisgezelschap wordt aangevuld met 4 Spaanse meiden en gedurende die dagen bezoeken we zeer mooie tempels, waaronder een Karma Tempel, en een Thaise tempel, kermerkend aan deze is de puntige daken en is geschonken door de Thaise regering, toffe gasten dus.

Helemaal geweldig is het 25 meter hoge Buddha beeld wat we einde van de middag bezoeken, uiteraard gaan we allemaal op de foto met Buddha en nemen dezelfde houding aan zoals hij. Als ik in lucknow ben begint het te regenen, In India,.regen,.? uiteraard heb ik mijn regenjas al van de hand gedaan, waarom heb je die nou nodig, het is toch nog geen regenseizoen dacht ik toen nog. Het droogt gelukkig snel op en ik zet koers naar The Residency, een voormalige Britse nederzetting die in 1847 door de Indiërs met de grond is klein gemaakt, nu staan alleen de ruines er nog maar breng er alsnog een paar leuke uren door. Heb wat moeite om mij hier duidelijk te maken wat ik wil want in deze provincie ligt het percentage Anafalbetisme het hoogste, 67% 1 op de 3 kan dus lezen en schrijven om dan nog maar over de Engelse taal te zwijgen. In Mathura doe ik het rustig aan en dobber een uur lang in een bootje over de Yamanu rivier, beetje chillen en bijbruinen. Breng daar een paar dagen en besluit wat gas te geven en boek een trein naar Chandigarh, daar bezoek ik Nek Chand Fantasy Rock Garden. Deze fantasie tuin begon ooit met een creatieve Indiër die afval verzamelde om er leuke objecten en beelden mee te maken, is hem zeker goed gelukt. Erg leuke dingen kom ik tegen, en sommige zijn gemaakt van dopjes, oude tegeltjes en al niet meer. Kom drie aardige studenten tegen die leuk genoeg allemaal een tulband dragen in verschillende kleuren, kan het niet laten om deze 3 tulbanden op de foto te zetten. Bezoek ook Rose Garden waar meer dan 1500 soorten rozen aanwezig zijn. Pinjore Garden ontspringt de dans ook niet en na een kleine en ditmaal rustigere busrit ben ik in een tuin die langzaam naar beneden afloopt en de tuin is zo diep, zo ver het oog reikt. Mooie fontijnen en kom dezelfde versiering tegen die ik ook bij de Taj Mahal heb gezien. Dit alles wordt omringd door de oude stadsmuren en is zeker een van de mooiere plekken die ik tot nu toe bezocht hebt. Na al dit tuinieren wordt het tijd om echt eens wat indrukwekkends te bezoeken en de volgende plek is dat ook, niks minder dan de Dé Gouden Tempel in Amritsar. Uiteraard schoenen en sokken uit en op blote voeten over het koude marmer en daar is hij dan, de Gouden Tempel. Heb deze vaak gezien op foto gezien maar is niks vergeleken met het blote oog. Prachtig in detail en wordt gezien als een van de meest heilige plekken in India. Binnenin de tempel doe ik een kleine donatie en staan er priester die ceremonies uitvoeren. Een van de priesters legt zijn hand op mijn voorhoofd en ben bij deze gezegend in de Gouden Tempel. Het leuke aan de Gouden Tempel is ook dat je gratis mag verblijven. Er zijn slaapzalen voor toeristen en het is er knap druk, het enige bed beschikbaar is op de grond. Die avond slaap ik op de grond, maar ik kan er niet om geven, de sfeer is erg leuk, iedereen beschouwt het als een unieke ervaring om bij de Gouden Tempel te mogen slapen. Ook gratis maaltijden worden hier verstrekt en al zittend op de grond wordt aan de lopende band je bord volgeschept, nou ja, volgeschept. Ze kletteren je eten op je bord en op mijn eerste avond heb ik de spetters rijstepap op mijn t-shirt. De keuken, en dus ook de eetzaal is 24 uur per dag open en op drukke dagen worden hier wel 60.000-70.000 maaltijden per dag geserveerd. Het is dan ook een komen en gaan van mensen hier en alles draait om snelheid. Het leuke is ook dat alles door vrijwilligers wordt gedaan, knap. In de avond bezoek ik de Tempel opnieuw en blijf foto's nemen van dit prachtige gebouw. Ook bij zonsondergang blijft deze Tempel je verbazen over de schoonheid, aan het einde van de middag is de zon op zijn laagste punt en schijnt dan op de Gouden Tempel die dan prachtig goud oplicht en weerspiegelt in het water. Voor de bouw van de Gouden Tempel is dan ook 750 kilogram puur goud gebruikt. Erg populair is ook de grensceremonie met Pakistan, een hoog octaan-gehalte aan marcheren en salueren aan beide kanten van de grens. De Indiërs voeren hun ceremonie uit met marcheren en enorme ‘high-kicks'waarvan de Indiërs zelf bang zijn om hun te bezeren. Aan de Pakistaanse kant idem dito, de vlag wordt naar beneden gehaald door beide offiicieren en na een laatste handruk wordt het hek dicht gedaan. De grens is gesloten voor de nacht. Waarom deze ceremonie zo uitvoerig wordt gedaan door beide landen is de vraag, gezien dat er al jaren een strijd gaande is om een stuk land nabij de grens waarvan beide landen het recht claimen. Dit dispuut is overigens voorgelegd aan het Internationaal Gerechtshof in Den haag en loopt al sinds 1950,.! Ik heb erg genoten en kan alsnog zeggen dat ik Pakistan ‘gezien' heb. Ik verlaat Amritsar de volgende dag en ga naar Jaipur waar ik een Nderlander en een Canadees ontmoet, leuk om weer Nederlands te spreken. Bezoek een oud fort op een heuvel en heb mooi uitzicht op de stad en het fort wordt omgeven door de stadsmuren die wel wat weg hebben van de Chinese muur. Daarna nog een voomalig paleis met zoveel kamers dat je kan verdwalen in de gangen, de schilderingen zijn erg mooi om te zien en als ik eenmaal uit dit doohof ben ga ik richting hotel waar ik op het balkon een biertje doen, het is die dag de 28e, ben precies een maand in India, Geweldig, nog 1 maand te gaan en ga jullie op de hoogte houden.

Groeten vanuit de woestijn,.
Vincent

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!