vinniebackpackingtheworld.reismee.nl

India, mooi land, lekker eten, geweldig om te reizen hier

De beste wensen voor 2012,.! Vanuit India..

Naar mijn weten loop ik wat achter met Nepal, en dat terwijl ik al in India ben, bij deze ga ik dit corrigeren. Katmandu, geweldige stad, druk, maar erg leuk om daar je dagen te slijten. Kan me goed voorstellen hoe deze stad in de jaren '70 zeer populair was onder de hippies. Op straat wordt je nog wel eens toegefluisterd: ‘Hasjies,?' ook tijgerbalsem en de onvermijdelijke schaakset worden hier op straat verkocht. Momo's zijn hier erg lekker, gestoomde deeghapjes met groente, kip of rundvlees, erg lekker, dit weggespoeld met een kopje melk-thee, jasmijn of het lokale bier en je wilt hier nooit meer weg. Toch besluit ik om in Pokhara te gaan kijken, wil gaan hiken in de bergen, 7 uur in een lokale bus en ik sta in Pokhara. Pokhara is even populair als Katmandu, alleen hier is het rustig en schoon. Ga voor een vergunning voor hiken en s'avonds voor een diner in Koreaans restaurant, ik vraag om niet pittig en de vlammen komen alsnog uit m'n oren, voor de rest heerlijk gegeten. Ik ontmoet een Nederlandse meid uit Leiden en samen huren we een motor om het Nepaleese verkeer onveilig te maken, zij heeft geen rijbewijs dus moet ik helaas de hele dag sturen. We bezoeken Sarangkot, waar je een geweldig uitzicht kan hebben op de Annapurna Range, helaas is het te mistig en zien we alleen de contouren. Devi's Fall, waterval van 100 meter hoog, indrukwekkend om te zien, ook bezoeken we de langste grot van Zuid-Azië, knap warm en aardig vochtig in de grot. Terug op de motor hebben we een stukje te rijden tot de volgende stop; World Peace Pogoda, een Stoepa met Boeddha en andere heilige Hindu figuren, ben niet zo van de religie maar het uitzicht op de vallei en Pokhara maakt het voor mij de moeite waard. We zijn wat vertraagd en rijden in het donker terug, overdag is het hier al een jungle aan verkeer, laat staan s'avonds, we komen weer veilig aan in Pokhara. De dagen erna huren we een roeiboot en gewapend met lokale whiskey en een paar flessen bier kiezen we het ruime sop, niet dat we veel roeien na 15 min. hou ik het voor gezien en is het bijbruinen en chillen.
Na een aantal dagen van chillen en lekker eten besluit ik de bergen in te gaan voor 6 dagen hiken. Ik neem de bus naar Nayapul en s'avonds op de hotelkamer zie ik een zwarte spin van ong. 10 cm. groot in de hoek van mijn kamer zitten, Juist ja, heb op zich niks tegen spinnen maar hou er niet zo van als ik s'nachts wakker wordt met een grote zwarte spin van 10 cm op mijn neus. De hotelmanager biedt de oplossing, met een bezem zal hij ‘m wel van de muur vegen, in 1 veeg is de spin van de muur en ga deze al skydivend naar de grond waar we hem niet meer zien. Met grote twijfel kijk ik naar mijn rugzak die open ligt, Hij..zal..toch..niet, en jawel, als ik me rugzak beweeg rent de grote zwarte spin eruit, de manger veegt hem de deur en het probleem is opgelost. Die spin zat dus gewoon in me rugzak, je zal het meemaken zeg, ga je je tanden poetsen, hangt er een spin van 10 cm. aan je borstel. Volgende morgen vroeg eruit, pittig stuk voor de boeg, eerste paar uur gaan prima en opeens komen er ‘traptreden' van natuursteen, bij sommige treden moet ik er moeite voor doen om boven te komen, en dat met een rugzak van pak ‘m beet 16 kilo. Om 5 uur gaat het schemeren in de bergen en zoek een lodge op. Ik ben de enige gast en na een douche zit ik ziels-alleen voor de kachel, ik vind het geweldig, buiten hoor ik de wind en voel de kou een poging doen om binnen te komen, die avond slaap ik met al mijn kleren aan om het warm te krijgen. Volgende stop is Poon Hill waar ik in de middag aankom. Normaal heb je hier prachtig uitzicht op de Annapurna gebergte maar in mijn geval is het mistig en zie ik soms een bergtop, jammer. Ik loop zo een aantal dagen in de bergen en zie de prachtige natuur van Nepal. Op een ochtend sta ik buiten de zonsopgang te bewonderen als er een grote groep roofvogels door de vallei vliegt, mijn lodge ligt hogerop en ik heb perfect uitzicht op die mooie beesten, weet nog een paar mooie foto's te maken. Ook neem ik nog een verfrissende stop in de Hot Springs, natuurlijk verwarmd water van 38 graden. Dit is een heerlijke verademing na dagen met een zware rugzak op je rug. Na een paar uur dobberen ga ik er weer vandoor, nog 2,5 uur lopen en dan heb ik voor vandaag de kilometers weer gemaakt. Laatste avond in de bergen sluit ik af met een lekkere maaltijd en een fles Nepalees bier, volgende morgen weer terug in Nayapul.
Ik heb relatief weinig gezien van Katmandu dus neem de bus weer terug, moet ook mijn Visa voor India gaan regelen. Nepal kampt overigens dagelijks met stroomstoringen, in sommmige hotels hangen schema's op met daarop de verwachtte tijden van stroomstoring. Geen stroom betekent geen geiser en het grondwater is hier ijskoud, door hevige stroomstoring heb ik dan ook 3 dagen niet gedouched. Terug in Nayapul blijf ik een nacht langer dan gedacht, raak aan de praat met jongeman die mij uitnodigt om bij hem te overnachten, ja, waarom niet, lijkt mij hartstikke leuk. Aardig gezin en ze vinden het echt leuk dat er een toerist bij hun verblijft. Volgende morgen gaan we naar de langste hangbrug die ik ooit gezien heb, 344 meter lang en 128 meter hoog, pittig bruggetje dacht ik zo. Daarna door naar heilige grot waar we een uur in ronddwalen en daarna worden uitgenodigd door een Sadhu om een kopje thee te drinken. Een Sadhu is iemand die zijn leven, vrienden en familie heeft opgegeven voor het Hindu geloof. Ik geniet volop, dit is wat ik wil zien. Hij is zo aardig dat ik een foto van hem mag maken. Op de terugweg is er een staking aan de gang en rijden er geen bussen meer tot 6 uur s'avonds. Helaas moeten we dus een dure taxi nemen. Terug in het huis wil de jongeman een officiële vriendschap aangaan, schijnt hier normaal te zijn dat je als vrienden dit officieel laat bevestigen door een ceremonie. S'avonds is de hele familie aanwezig, inkluis opa's & oma's en de grootvader doet de ceremonie. Ik ben dus nu niet alleen ingewijd in de Hindu cultuur maar ben ook officieel vriendschap met een Nepaleese jongen. Terug in Pokhara beetje bijkomen en de bus naar Katmandu. Visa voor India als eerst, helaas door stom toeval verloopt mijn Nepaleese visa 1 dag voor uitgifte van mijn India visum en wordt mijn India visum geweigerd. Ik laat mij niet zomaar van het kastje naar de muur sturen en huur een fixer om dit probleem op te lossen, India vium in progress en ik krijg mijn paspoort terug om ondertussen mijn visum voor Nepal te verlengen. In de dagen daartussen bezoek ik Pasnupathi, heilige tempel en openbaar crematorium. Hier worden de Nepalezen in het openbaar gecremeerd en op gepaste afstand mag ik de crematie volgen. Overal apen hier en vermaak mij prima om wat leuke plaatjes van apen te schieten, ook hier zijn de Sadhu's aanwezig en ga samen met ze op de foto. Verderop een tempel versierd met erotische afbeeldingen van zowel mens als dier, frapant is het geschilderde skelet op de muur in adams-kostuum. Boudnath is ook een van de plekken die niet mag ontbreken en zo bezoek ik de grootste Stoepa van India, 44 meter hoog en prachtig versierd met gebedsvlaggen en een gouden bovenbouw en de onvermijdelijke alziende ogen van Buddha. Kerst breng ik door met een jongedame uit IJsland, en op Kerstavond bezoeken we een kerst mis in een Britse School net buiten Katmandu. Leuk om op zo een avond iets bekends te zien wat je aan huis doet herrineren, s'avonds lekker gegeten in goed restaurant. Op Kerstochtend is er niet veel open behalve een fast-food tent, en zo zitten we aan de cheeseburger met friet en cocktailsaus, wij zien er de humor wel van in. Ook heb ik nog een jas gekocht, typisch Nepaleese stijl met veel kleuren en patronen. Visum is ondertussen gereed en samen besluiten we nieuwjaar in New Delhi te vieren. Grappig detail, in Nepal loopt de kalender 57 jaar voor, nu is het daar namelijk 2069. We hebben allebei genoeg gezien van Nepal en nemen een bus naar Lumbini waar we de geboorteplek van Buddha bezoeken, mooie rustgevende plek en zeer populair bij zowel toeristen als gelovigen. De volgende bus brengt ons vlak bij de grens en te voet gaan we richting India. Uitchecken bij de Nepaleese grens geen probleem en voor we het weten staan we op Indisch grondgebied, we zijn in een lollige bui en staan allebei aan een andere kant van de grens en informeren naar het weer in India en omgekeerd. De volgende bus die we nemen heeft mij met lichte trauma's voor bussen gelaten, sowieso was het al 18 uur rijden, en s'nachts daalt de temperatuur tot zeer onaangenaam en de wind giert volgens mij door de gaten in het chassis heen, stof en vuil hebben hier vij spel. Na 18 uur informeren we naar de status en zeggen ze doodleuk, nee hoor, nog 7 uur te gaan. Tikkeltje vertraging tijdens de rit opgelopen. Aan alles komt een eind en einde van de middag staan we op Delhi, geen New Delhi, want dat is zo groot dat alleen het centrum New Delhi heet, de rest er omheen heet Delhi. We nemen een rikshaw naar het centrum, nemen een goedkoop hotel en gaan voor een lange warme douche en scheerbeurt. S'avonds de straat op voor Indische maaltijd en het smaakt buitengewoon, overal op straat worden lekkere hapjes verkocht en we eten ons een ongeluk, in het hotel kunnen we helaas geen bier scoren om onze aankomst in New Delhi, India te vieren dus zal een cola de zaak moeten bezegelen, we proosten op India en gaan voor een welverdiende nachtrust in New Delhi.

Tot de volgende update vanuit India,

De Indische groeten,
Vincent

Reacties

Reacties

Marloes

Hee vin,

Wat een leuk verhaal weer zeg! Robbert en ik hebben het net met plezier gelezen!!

veel plezier verder
liefs

Martin

Heej! Vin,
Het duurt even maar dan heb je eenvehaal ook hé!
Ziet er goed uit en krijg er ook zin in.
Ga door zo!!!
Grtn Martin

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!