vinniebackpackingtheworld.reismee.nl

Armenie..

Bij deze weer een update. Ditmaal vanuit Kapan in Armenie.

Heb nog een klein stukje tekst over Georgië, dus dat maar als eerste. Zoals jullie op de foto's hebben kunnen zien is Kazbegi goed bevallen. Geweldige dag gehad, veel gelopen, soms erg koud, maar eenmaal op 3500 meter hoogte ben je dat zo weer vergeten. Terugweg was nog 4,5 uur lopen, en onderweg liepen we in de wolken en begon het sneeuwen. Om 6 uur s'avonds terug in het guesthouse, warme douche en ik kon direct aan tafel. Tot aan de volgende morgen bleef het sneeuwen en was het niet meer mogelijk om de tocht te doen omdat de paden waren dichtgesneeuwd, we hebben mazzel gehad dus.

Ik blijf nog een dag en loop wat in de omgeving en besluit terug te gaan naar Tblisi. In Tblisi weer met de twee Belgen op de kamer, was leuk om ze weer te zien. In Tblisi blijf ik nog een paar dagen en neem de volgende morgen een mini-busje naar Yerevan. Grenscontrole, geen probleem en om kwart over twee lokale tijd bevind ik mij op Armeens grondgebied. Het schemert al als ik op het busstation van Yerevan uitstap, Navigatie werkt hier niet, geen plattegrond en geen Armeen die Engels spreekt. Hoe ga ik nou weer aan een hostel komen.? Alsof er een beschermheilige voor backpackers bestaat is er aan de overkant van de straat een Hostel, perfect. Ik check in en krijg een vochtige kamer in de kelder van het hostel, ik vind het prima, spullen achterlaten, eten en slapen. In Yerevan loop ik aan dagen rond, zeer mooie parken en standbeelden. Er wordt hier veel aan kunst en historie gedaan. Kom onderweg een synagoge tegen en loop naar binnen. Erg mooi gebouw, de gehele gevel is versierd met mooie gekleurde tegeltjes en binnenin is een kunst-expositie aan de gang. Loop een tijdje rond en hou het voor gezien. Bezoek het momunt van de Grote Genocide die in 1915 heeft plaatsgevonden. Een Ottomaanse koning heeft in die periode 1,5 miljoen.! Armeniers om het leven gebracht. Om de een of andere vreemde reden ontkent Turkije die genocide tot op de dag van vandaag en dat is ook de reden dat de grenzen met Armenie en Turkije gesloten zijn.

Op cultureel gebied kan ik ook niet achterblijven en duik een museum voor Moderne Kunst in. Zoals ik al een beetje dacht doet het mij niet zo heel veel, meer vanwege de reden dat ik soms helemaal niks in zie wat de ontwerper ermee bedoeld heeft. Toch kom ik paar objecten tegen die ik dan wel weer kan waarderen. Erg mooi zijn de metalen kunstwerken in de vorm van Neushoorn, Mens en een Mier. In het park kom ik een kunstwerk tegen waarvan ik 100% zeker weet dat ik deze in Budapest al eens gezien heb. Verderop kom ik een uitkijk punt tegen en heb mooi uitzicht over de stad Yerevan, dan pas zie ik hoe groot Yerevan is. In armenie wonen 3,3 miljoen mensen, waarvan al 1,1 miljoen in Yerevan woont. Ik heb het idee dat ik Yerevan wel gezien heb en neem een bus naar Sevan. Lake Sevan schijnt de moeite waard te zijn om te bezoeken. Eenmaal daar aangekomen kom ik er gauw achter dat ik duidelijk buiten het seizoen reis. Het is er ijskoud, verlaten, de goedkope faciliteiten zoals hostel, eettentjes zijn gesloten en heb geen andere keus dan een duur hotel te nemen. In de middag loop ik een rondje en het is gewoon uitgestorven. Het deed me denken aan een recente documantaire die ik gezien heb over Tjernobyl, het enige geluid wat je hier hoorde was het metalen gepiep van de uithangborden in de wind, best wel creepy om in je eentje rond te lopen. Terug in het hotel overweeg ik de verdere opties, maar langs het meer naar het zuiden afreizen gaat 'm niet worden. ik maak snel de optelsom, duur, koud en verlaten. Volgende morgen vind ik mezelf weer in de bus terug naar Yerevan, het enige positieve dat ik aan Sevan heb overgehouden is een heuse Giorgio Armani muts die ik gekocht heb.

In Yerevan neem ik mijn reisgids voor Iran door en blijf nog een paar dagen in Yerevan om wat zaken uit te zoeken en te regelen voor ik Iran sta. Volgende stop 'Goris, hier weer hetzelfde verhaal; Tatev schijnt heel mooi te zijn om rond te lopen, helaas is de enige manier om daar te komen met de kabelbaan, maar die is al buiten gebruik. Loop een paar uur in de omgeving rond en vertek de volgende ochtend naar Kapan. In Kapan merk ik dat mijn schoenen de laatste dagen echt te koud zijn. In Iran kan het nog veel kouder zijn zelfs, temperaturen onder het vriespunt. Ik ga op jacht naar een paar goede warme schoenen, en vindt na een tijdje gevoerde laarzen met rits, lekker makkelijk. Ze lopen goed en beding een mooie prijs en voor €23,- ben ik een paar warme laarzen en 2 paar warme sokken rijker. Koude voeten zijn nu verleden tijd, nu ben ik er klaar voor om Iran in te gaan.. Ik verwacht morgen of overmorgen de grens met Iran over te steken, perfect, ik ben er klaar voor.

Verder nog een paar korte berichten;
Erik & Marielle, van harte gefeliciteerd met jullie huwelijk, Remco, Proficiat met het vaderschap. Leuk om te horen allemaal. Ed, Connie & Imke, bedankt voor de extra foto-ruimte op mijn site, zal aankomende dagen een paar extra foto's plaatsen..

Tot de volgende update, en dan vanuit Iran..!!

Reacties

Reacties

remco

hey vinnie,doe je wel voorzichtig in die filmachtige taferelen die je omschrijft als je zo op straat dwarreld in je eentje;)
Mischien komen die warme laarzen wel van pas in de vriezer bij de deli:)
Have fun en hoor en zie je wel weer op mijn laptopje verschijnen groetjes Remco en Lizzie zo heet mijn nieuwe aanwinst

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!