vinniebackpackingtheworld.reismee.nl

Martin & Vincent vanuit Vietnam

Martin & Vincent vanuit Vietnam

Jawel, het is zover, mijn maat is veilig en wel gearriveerd in Vietnam en ondertussen hebben we al een druk schema afgelopen. Maar Hanoi eerst dan.
Op de ochtend van de 30e reis ik naar het vliegveld om Martin te ontmoeten, na een korte wachttijd in de ontvangsthal is hij er dan, helemaal geweldig om weer een bekend gezicht te zien en we vieren deze reunie met een paar biertjes in het cafe om bij te praten.
Uiteraard had ik al een extra bed gereserveerd in het hostel en helemaal geweldig zijn de lekkernijen uit Holland; Drop, Speculaas & Jonge en Oude kaas. die middag beetje settlen en s'avonds lekker gegeten. Helaas voor Martin geef ik hem niet de tijd om bij te komen van zijn vlucht en jetlag want de volgende morgen gaan we er vroeg uit voor een 2-Daagse trip naar de prachtige Halong Bay.
Vier uurtjes in de bus en we staan aan de Halong Bay, helaas is het een beetje bewolkt maar het weer kan hier snel veranderen. We stappen aan boord van een oude typische Vietnameese boot en de boot zet koers naar de Halong Bay, aan boord een heerlijke lunch en daarna de kayak in voor 2 uur peddelen. De sfeer zit er al goed in, zeker als de tourleider de huisregels doorspreekt, je mag alleen met je linkerhand drinken, doe je dit niet dan is het atten, je drankje in een keer opdrinken, en het Engelse woord ‘'Ten'' & ‘'Mine'' zijn goed voor 10x opdrukken, gedurende die 2 dagen gaat dit ook regelmatig mis. Verder kunnen we het goed vinden met een groep Ieren en de kayaken zijn allemaal goed gevuld met het lokale bier. Halverwege een stop om een grot in te gaan. Een klein half uurtje dolen we door de grot heen en we duiken weer de kano in richting de boot. De zon is al verdwenen en we gaan voor een warme douche en stevige maaltijd. Na het eten zitten we met z'n allen te chillen op het dek als de tourleider ons naar beneden roept. Tijd voor ‘'Spelletjes'' overbodig om te zeggen dat hier ook drank bij betrokken is. De groep wordt in tweeën verdeeld en op iedere tafel liggen meerdere kaartspellen uitgespreid, iedere kaart staat voor een opdracht. Helemaal geweldig is dat sommige kaarten voor leuke situaties zorgen; De Joker houdt in dat je van kleding moet wisselen met een dame van de andere groep. Dit gaat de hele avond door en iedereen heeft een geweldige avond. Einde van de avond hebben we dan ook 4 mannen die in vrouwen-kleding lopen en de dames in baggy t-shirt en wijde broeken lopen. Na het kaartspel gaat de muziek aan en tot in de vroege uurtjes van de volgende ochtend gaat het feest door aan boord van de zuip-schuit. De volgende morgen gaat niet al te best maar de tocht door de Karststenen rotsen van Halong Bay doet alle hoofdpijn vergeten, werkelijk waar prachtig om te zien, voor we van boord gaan nog een goede lunch en einde van de middag staan we weer in Hanoi.
De dagen erna bezoeken we de gevangenis waar de Amerikaanse soldaten tijdens de Vietnam oorlog gevangen werden gehouden en op Vietnameese wijze wat manieren werden bijgeleerd, ironisch genoeg is de bijnaam van deze gevangenis ‘'Hanoi Hilton''

Leuk detail. De Amerikaanse politicus John McCain was toentertijd piloot bij de Amerikaanse Luchtmacht en in de gevangenis is zijn pilotenpak nog steeds te bewonderen. Ook een bezoek aan Ho Chi Minh Mausoleum mag niet ontbreken, Ho Chi Minh was een revolutionair en politicus waar Vietnam tot op de dag van vandaag zijn onafhankelijkheid aan heeft te danken. Na zijn dood werd tegen zijn wens in zijn lichaam geplaatst in een granieten mausoleum in plaats van een crematie zoals deze zelf wenste. Ook lopen we nog het museum voor Revolutie in waar in chronologische volgorde de gehele geschiedenis van Vietnam wordt weergegeven in Cultuur & Traditie, Ontwikkeling en de onvermijdelijke oorlog. Tijd om wat gas te geven dus vinden we onszelf in een nachtbus naar Hue. We lopen een dag in Hue rond maar de bezienswaardigheden vallen hier een beetje tegen, maar in het vooruitzicht hebben we wel de bekende Top Gear Tour geboekt. Met 2 motoren gaan wij van Hue naar Hoi An. We rijden door kleine dorpjes en zien de lokale bevolking hun dagelijke ding doen. De rit bereikt zijn hoogtepunt als we de bergen in gaan, goeie bochten en geweldig uitzicht op de kust, we zien prachtig blauw water en mooie witte stranden. De zon schijnt goed en de temperatuur ligt aardig hoog, we smeren ons een ongeluk maar einde van de dag zijn we toch verbrand. Tijdens de tocht stoppen we nog bij ‘'Elephant waterfall'' maar door weinig water ook weinig waterval. China Beach is dan wel weer de moeite waard. Brede stranden met wit zand en hoge golven met een lichte bries om het aangenaam te houden. Helaas moeten we door naar Hoi An dus terug op de motor voor de laatste kilometers.

In Hoi An zeer mooie omgeving en we huren een fiets om de omgeving te zien, we bezoeken een Pagoda en lopen naar de top van een heuvel om een 25 meter hoog Buddha beeld te bewonderen. Ook nemen we een korte stop bij de ‘'Japanese Bridge'' een kleine brug, verder niks bijzonders maar deze brug staat afgebeeld op het bankbiljet van 20.000 Vietnameese Dong. De moeite waard dus.Na Hoi An zitten we wederom weer in een nachtbus en s'morgens vroeg komen we aan in Nha Trang, ook hier weer een prachtige boulevard en mooie stranden dus zitten we weer op de fiets. Hier bezoeken we een standbeeld, nou ja, standbeeld, hij ligt, het is namelijk een Buddha maar dan is slapende toestand. Ook Po Nagar Towers staat op ons lijstje en dit is een oud gebouw waar voorheen ceremonies werden gehouden. Nu alleen op speciale dagen geopend en voor publiek. De rest van de middag brengen we door in een Australische kroeg en zijn we weer up to date over de laatste stand van zaken op het gebied van cricket en rugby. Hier brengen we een paar heerlijke dagen door en de volgende stop is Mui Ne, zeer populair onder de (golf)surfers vanwege de hoge golven en de stevige wind. Gelukkig dit keer geen nachtbus maar een korte rit van 5 uurtjes. We begeven ons nu al in het Zuidelijke gedeelte van Vietnam, en we kunnen zeker de verschillen merken. Noord-Vietnam is overwegend Communistisch en dus is de Engelse taal daar niet machtig, de Chineese invloed daarentegen is wel goed te merken, het Zuidelijke gedeelte spreekt wel Engels en hier kan je leuke gesprekken hebben met de lokale bevolking. Het eten blijft uiteraard buitengewoon goed en het leven is hier niet al te duur. De koers is 28.000 Vietnameese Dong tegen €1, en na een korte stop bij een pinautomaat ben je dan ook zomaar 4 Miljoen Vietnameese Dong rijker. Wij genieten ondertussen volop en kijken uit naar het zuidelijke gedeelte en langzaam komen de plannen voor Cambodja al in zicht. We kunnen niet wachten en gaan jullie zeker op de hoogte houden..

Groeten vanuit Vietnam,
Martin & Vincent

peter en janny

Ha vincent,

Leuk voor je dat je kameraard Martin is gearriveerd!
Maak er samen weer een mooie tijd van.
Wat je kies betreft een noodvulling is nu uitstekend.
Komt in orde als je weer terug bent.
Hartelijke groeten en nog heel veel plezier.